Rezidență în România pentru străini

REZIDENȚA ÎN ROMANIA PENTRU CETĂȚENII DIN STATELE UE/SEE

  1. Activități dependente/independente 

 Enumerarea acestor activități nu are caracter limitativ. 
 Pot fi înregistrați și cetățenii UE/SEE care desfășoară alte activități pe teritoriul României, în condițiile legii.

  1. Angajare în muncă

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate /paşaport (original şi copie),
  3.  contract de muncă (original și copie) sau adeverință eliberată de angajator (original),
  4. „print screen” din registrul general de evidență a salariaților, la secțiunea unde se regăsesc datele referitoare la contractul de muncă, ștampilat și semnat de către angajator pentru confirmarea veridicității documentului prezentat;

  1. Detaşati

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau pașaport (original și copie);
  3. contractul de detașare, adresă de detașare traduse și legalizate în condițiile legii și adresă din partea filialei / societății din România prin care să confirme faptul că este detașat pe perioada stipulată în contractul de detașare;

  1. Activităţi Comerciale

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau paşaport (original și copie);
  3. certificatul constatator eliberat de Oficiul Național al Registrului Comerțului, denumit în continuare ONRC prin care se poate face dovada că desfășoară activități comerciale în condițiile legii – are calitatea de administrator;

  1. Activităţi economice

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau paşaport (original și copie);
  3.  dovada faptului că solicitantul poate exercita activitatea economică în condițiile stabilite de OUG nr.44/2008 cu modificările și completările ulterioare-Certificat constatator eliberat de O.N.R.C. (original și copie);

  1. Activităţi profesionale

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau paşaport (original și copie);
  3. dovada faptului că solicitantul poate exercita activitatea profesională – autorizație sau aviz (original și copie) eliberat conform legii speciale;

  1. Voluntariat

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau paşaport (original și copie);
  3.  contract de voluntariat (original și copie) încheiat cu organizația gazdă, în conformitate cu dispozițiile legii speciale;

  1. Activităţi umanitare

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau pașaport (original și copie);
  3. avizul Comisiei interdepartamentale pentru coordonarea și sprijinirea activităților umanitare din cadrul Ministerului Sănătății Publice (original și copie);
  4. adresa din partea organizației gazdă prin care se confirmă că persoana în cauză desfășoară activități religioase în cadrul acesteia, dacă avizul nu cuprinde această precizare;

  1. Activităţi religioase

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau paşaport (original şi copie);
  3. avizul Secretariatului de Stat pentru Culte (original şi copie);
  4. adresă din partea organizației gazdă prin care se confirmă că persoana în cauză desfășoară activități religioase în cadrul acesteia, dacă avizul nu cuprinde această precizare;

  1. Rezidenţa în baza mijloacelor de întreţinere

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau paşaport (original şi copie);
  3. dovada mijloacelor de întreținere;
  4. dovada asigurării de sanatate – cu excepția persoanelor care au calitatea de asigurat fără plata contribuţiei potrivit art.213 din Legea nr.95/2006 privind reforma în domeniul sănătăţii, cu modificările şi completările ulterioare;

  1. Studii

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau paşaport (original şi copie);
  3. documente care atestă faptul ca este înscris la o instituție de invăţământ acreditată;
  4. dovada mijloacelor de întreţinere;
  5. dovada asigurării de sănătate cu exceptia persoanelor care se incadrează la art.213 alin.(1) lit. a) din Legea nr.95/2006, cu modificările și completările ulterioare;

  1. Membrii de familie (cetățeni UE/SEE/Confederația Elvețiană)

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau paşaport (original şi copie);
  3. copia cărții de identitate/documentului de călătorie și copia documentului care atestă rezidența pe teritoriul național a cetățeanului Uniunii Europene;
  4. act de stare civilă care atestă căsătoria sau, după caz, documentele care atestă legătura de rudenie cu rezidentul;
  5. dovada mijloacelor de întreţinere;
  6. dovada asigurării de sănătate;

  1. Membrii de familie ai cetaţeanului român

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau paşaport (original şi copie);
  3. acte de stare civilă care  atestă căsătoria sau, după caz, documentele care atestă legătura de rudenie cu rezidentul;
  4. cartea de identitate valabilă a cetățeanului român în original și copie;
  5. dovada asigurării de sănătate;

  1. Parteneri și persoane aflate în întreținere (cetățeni UE/SEE/Confederația Elvețiană)

  1. cerere tip;
  2. carte de identitate sau paşaport (original şi copie);
  3. copia cărții de identitate/documentului de călătorie și copia documentului care atestă rezidența pe teritoriul național a cetățeanului Uniunii Europene;
  4. documente care atestă aceste calități;
  5. dovada mijloacelor de întreţinere;
  6. dovada asigurării de sănătate;

  1. ACORDAREA REZIDENŢEI PERMANENTE

Dacă sunteți cetățean UE/SEE/ sau membru de familie al acestuia și aveți o ședere continuă și legală pe teritoriul României pentru o perioadă mai mare de 5 ani puteți solicita acordarea rezidenței permanente.

Valabilitatea cărții de rezidență permanentă este de 10 ani de la data emiterii, cu excepția celor care se eliberează persoanelor cu vârstă de până la 14 ani, a căror valabilitate este de 5 ani de la data emiterii.

Pentru obținerea cărții de rezidență permanentă (documentul care atestă rezidența permanentă pe teritoriul României) trebuie să depuneți la serviciile teritoriale ale Inspectoratului General pentru Imigrări din județul în care locuiți următoarele documente:

  1. Pentru cetățenii UE/SEE/Confederația Elvețiană

    1. cerere tip;
    2. cartea de identitate sau pașaportul (valabile) în original și copie;
    3. certificatul deînregistrare în original și copie;
    4. acte și documente care să facă dovada îndeplinirii condițiilor prevăzute de lege cu privire la legalitatea și continuitatea rezidenței*, în vederea obținerii dreptului de rezidență permanentă;
    5. taxa pentru eliberarea cartii de rezidenţa/rezidenta permanenta: 7 RON – taxa reprezinta contravaloarea cartii de rezidenta/rezidenta permanenta si se achita la Trezorerie/C.E.C. in contul bugetului de stat 20A3308008609468;

  1. Pentru membrii de familie (din state nonUE/SEE/Confederaţia Elveţiană)
    1. cerere tip;
    2. paşaportul (valabil) în original și copie;
    3. cartea de rezidență în original și copie;
    4. acte și documente care să facă dovada îndeplinirii condițiilor prevăzute de lege cu privire la legalitatea și continuitatea rezidenței*, în vederea obținerii dreptului de rezidență permanentă;
    5. taxa pentru eliberarea cartii de rezidenţa/rezidenta permanenta: 7 RON – taxa reprezinta contravaloarea cartii de rezidenta/rezidenta permanenta si se achita la Trezorerie/C.E.C. in contul bugetului de stat 20A3308008609468;

La preschimbarea cărții de rezidență permanentă ca urmare a expirării, solicitantul trebuie să depună cu 30 de zile înainte de expirarea documentului următoarele:

  1. cerere tip (dupa caz);
  2. pașaportul valabil sau cartea de identitate valabilă, în cazul cetățeanului Uniunii Europene;
  3. cartea de rezidență permanentă;
  4. taxa pentru eliberarea cartii de rezidenţa/rezidenta permanenta: 7 RON – taxa reprezinta contravaloarea cartii de rezidenta/rezidenta permanenta si se achita la Trezorerie/C.E.C. in contul bugetului de stat 20A3308008609468;

În situația preschimbării cărții de rezidență permanentă ca urmare a modificărilor intervenite cu privire la nume, prenume, cetățenie și adresa de rezidență, solicitantul va depune:

  • cerere tip (după caz);
  • pașaportul sau cartea de identitate (valabile) în original și copie;
  • cartea de rezidență permanentă;
  • dovada modificării survenite (cu excepția adresei de rezidență care se declară);
  • taxa pentru eliberarea cartii de rezidenţa/rezidenta permanenta: 7 RON – taxa reprezinta contravaloarea cartii de rezidenta/rezidenta permanenta si se achita la Trezorerie/C.E.C. in contul bugetului de stat 20A3308008609468;

Rezidenta in Romania pentru straini